guimpen/hairpin lace/ netvork haken

Guimpen is één van de technieken waar ik de laatste weken mee bezig ben geweest. Guimpwerk maak je op een soort vork met twee pootjes. Het is een haaktechniek waarbij je tussen de 'pootjes' een aantal steken haakt. Daarna draai je de vork. Hierdoor slaat de draad om de poot heen en ontstaat er later in je haakwerk een lus. Deze lussen kun je weer op allerlei manieren verwerken, of juist niet.



Hieronder wat voorbeelden met verschillende haaksteken en afwerkingen:

Met puff- stich (sorry, de Nederlandse benaming ken ik niet) en kralen, de lussen zijn recht in een gehaakte kettingsteek verwerkt.

In het patroon is een bloemetje gehaakt. De lussen zijn in bosjes bij elkaar gehaakt en aan de andere kant juist niet. Hierdoor gaat het geheel golven. Op deze zijkant is een toer met vasten gehaakt met daarop  picotjes




Gehaakt in verloopgaren. De lussen zijn verdraaid in de zijkant verwerkt

Met guimpen kun je ook cirkels maken. Trek de lussen aan een kant bij elkaar en haak andere andere kant zoveel steken dat de cirkel mooi rond wordt.

De lussen zijn in bosjes bij elkaar gehaakt, met daar tussen steeds kettingsteken

 Guimpen is een techniek waarmee veel meer mogelijk is dan de traditionele voorbeelden laten zien. Ik ben  niet een fanatieke  haakster, maar beleef veel plezier aan deze techniek. De stroken zijn ook mooi te verwerken in mijn beeldend werk of in wearable art. Probeer het ook eens of kom eens op les in mijn atelier. Gewoon gaan doen

Reacties

  1. Wat een ontzettend leuke techniek, ik ben benieuwd hoe je het gaat verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts