werkritme

Waren we na de vankantiedagen weer in ons eigen werkritme komt er een enorme ijzelaanval, waardoor de hele boel weer op de kop komt te liggen. Mijn atelier is alleen bereikbaar via een ijsbaan en ik moet erg wennen aan de kou. Wanneer de kou langer aanhoudt dan kan ik heel goed in een koude ruimte werken maar bij zo'n plotselinge overgang is het werken bij de kachel ook erg prettig.
Eén van mijn vakantieprojecten heb ik afgerond: Mandala 5 van Carocreated. Ik wilde deze mandala af hebben voor dat ik weer serieus aan het werk zou gaan. Dat was hard doorwerken. Zo hard dat ik warempel een haakblessure aan mijn hand heb opgelopen. Met een paar dagen niet haken is dat vast wel weer opgelost.
Mijn mandala is nu  opgespannen. En raad eens... ik heb natuurlijk weer niet goed geteld. Hoe is het mogelijk? Mijn mandala heeft 9 punten i.p.v. 8. En ik zie het pas bij het opspannen

 Overlay crochet is de officiële benaming van deze techniek. Een goede Nederlandse naam ben ik nog niet tegengekomen. Haken met reliëf zou passend zijn, of opgelegd haakwerk: Op de toeren met vasten haak je  versierende steken. Deze versierende steken worden gevormd door verlengde vasten,  stokjes (halve, hele, dubbel en driedubbel) en puff stitches (de nl. naam weet ik niet)
 rommelpotje aan draden, en  leuke foto
 Maandag ben ik begonnen aan het weefwerk voor de volgende les bij Anneke Kolijn. Dit keer het thema 'ḱiezen voor verdieping'. Hiervoor hebben we de opdracht gekregen om eerst de bovenste lagen te weven. Dit zijn smalle stroken waarbij om een aantal centimeters  een koperdraad ingeweven wordt. Nadat deze stroken van het getouw gehaald zijn, heb ik ze verstevigd met verdunde houtlijm. De volgende stap is het weven van de begane grond. Tijdens het weven hiervan moeten de stukjes m.b.v. het koperdraad ingeweven worden, zodat de kleine vlakjes boven de ondergrond hangen. De begane grond wil ik graag in een wafelbinding weven, met verschilllende garens en delen in linnenbinding. Officieel mag dit niet kunnen, maar ik ga het proberen. Het weefwerk wordt nl. op  doek gespannen en kan, denk ik dan wel wat technische onmogelijkheden verwerken. De ketting is in de maak.

 Op de ketting van de kleine stukjes heb ik bij wijze van experiment met paardenhaar geweven. Met Jitske van der Wal en Marleen Poldervaart ben ik een aantal 'beestachtige' experimenten aan het uitvoeren. Met paardenhaar dus onder andere, Marleen is ook bezig met hondenhaar. Wordt vervolgt....

Reacties

  1. Tjonge, wat ben jij goed bezig Mathilde, prachtig weef werk. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
    Overigens vind ik je haak werk ook super.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts