expositie NoordNet

Dag trouwe lezers,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets op mijn blog gezet heb, maar ik ben bijzonder druk geweest met al mijn textiele activiteiten dat het schrijven er even bij in is geschoten.  
Naast de demonstraties die ik bij Stuifzand Allerhande in Zuidwolde heb gegeven ( Kumihimo en Mochila haken) was de komende expositie van NoordNet ondanks mijn op tijd beginnen, toch nog een hele klus


Voor de website van Vezel schreef ik het volgende stukje:
 
Geluid dot kom

Van 31 oktober t/m 12 december exposeert NoordNet in galerie de Smederij in Sappemeer. Ook ik, Mathilde Jongbloed ben een van de negen leden die mee doet aan deze expositie.
Hoe komt zo'n expositie tot stand.
Na onze vorige expositie, twee jaar geleden werd het thema Geluid gekozen om ons te laten inspireren. Wanneer ik een nieuw thema hoor dan begint het bij mij meteen te borrelen. Bijna direct heb ik het idee om een werkstuk te maken n.a.v. het muziekstuk de Morgenstimmung van Edvard Grieg, daarnaast wil ik een werkstuk maken dat gebaseerd is op het geluid van tikkende breipennen, en wil ik iets maken n.a.v een tekening van Uderzo ( 'Vladaboem' in Asterix op Corsica)
 In deze beginfase is het een spel waarmee ik bezig ga. Ik hoef mij niet vast te leggen, kan experimenteren, oriënteren, materiaal inkopen en al dat soort zaken die het werken met textiel zo leuk maken. Meestal werk ik dan aan een aantal werkstukken tegelijk. Wanneer de energie voor werkstuk 1 even opraakt dan ga ik verder met het andere werk dat in de startblokken staat.
Wanneer echter de datum van exposeren er aankomt dan is het spelen afgelopen. Dat moet er serieus gewerkt worden, definitieve keuzes gemaakt worden. Uitvoeren van mijn ideeën vind ik leuk, maar dit kost altijd veel tijd. Dit komt ook omdat ik van arbeidsintensieve technieken houd.
Het minst leuk van dit hele proces is de afronding, de presentatie naar buiten toe. Ik ben mijn ei al kwijt in het werkstuk, maar moet die uiteindelijke presentatie nog maken. Passe-partouts, lijsten, ophangsystemen  het zijn de laatste loodjes aan een werkstuk die het geheel  kunnen maken of breken.
Maar het is gelukt. U kunt het komen bekijken in galerie de Smederij in Sappemeer Daar ziet u ook de interpretatie van mijn collega's ( voor de juiste openingstijden zie : 'agenda')

Reacties

Populaire posts