weven

Op dit moment  ben ik op allerlei manieren met  weven bezig.
De werkstukken voor de expositie Noordnet die ik op het grote weefgetouw maak zijn van het getouw verwijderd en liggen klaar om verder afgewerkt te worden: Welke lijst en paspartout komt er om,  hoe maak ik een mooi afwerk- en ophangsysteem aan mijn tapestry? Dit zijn van die laatste handelingen aan een werkstuk die niet echt leuk zijn maar die het geheel kunnen maken of breken.
nu nog zonder goed ophangsysteem en nog steeds zonder titel

Op het getouw zit nu een rode ketting van katoen en tencel, ingeregen in zomer- en winterweefsel. Dit gaat een lap worden van ongeveer drie meter lang die ik d.m.v. smockwerk  waaiervormig ga maken.


In het kader van mijn streven om het tapestry weven onder de knie te krijgen heb ik een weefraam van Louet, dat ik eens op een rommelmarkt in Hoogeveen gekocht heb, klaar gemaakt voor gebruik. Het werkstuk dat er op geweven wordt is ook nog voor de komende Noordnet expositie. Naast het thema geluid maakt iedereen een werkstuk van 50x50cm met daarin verwerkt een rode cirkel.
Bij het werken op een weefraam rijg je de inslag steeds door de ketting. Dit leek mij een verschrikkelijk werk en ik pakte het daarom ook niet op. Maar veel grote tapestry wevers werken wel op deze manier, en niet op een trapgetouw (zie bv. Archie Brennan) dus moest ik het maar eens een kans geven. En.... het werkt boven verwachting prettig. Er moet wel een goede werksfeer gecreëerd worden: Wierook aansteken, voor een lekker luchtje, muziekje er bij aan, mooi materiaal, prettig, deels zelfgemaakt gereedschap. En  wanneer je er dan 'goed inzit' is het rustgevend, vooral als het resultaat je ook nog aan staat. Om je mee te laten genieten een korte filmimpressie:
 Mijn eerste filmpje is helaas wegens muziekrechten geweigerd in een aantal landen. Daarin muziek van de CD de 'Celtic circle', deze is voor mij sfeerbepalender dan de muziek die er nu bijgedraaid wordt.


Reacties

Populaire posts