slow textiles

Beeldend werken in textiel is een tijdrovende bezigheid.
Er zijn technieken die snel resultaat geven en technieken die veel tijd kosten.
Op de een of andere manier geeft het lang werken aan een werkstuk mij meer voldoening dan wanneer ik op een snellere werkwijze iets tot stand laat komen.
Deze week was ik nieuwsgierig hoe slow mijn textiel nu daadwerkelijk is. Normaal werk ik namelijk rustig en gestaag door aan iets, het werk is klaar wanneer het klaar is. Het proces van het bezig zijn is belangrijk.
De afgelopen week heb ik mijn vorderingen aan twee werkstukken voor de volgende expositie van Noordnet (november - december 2015, galerie de Smederij in Sappemeer) met behulp van foto's vastgelegd. Beide werkstukken zijn  in de uitvoeringsfase, het denkwerk is al een tijdje terug gebeurd. Deze week had ik niet veel andere verplichtingen,  heb dus veel uren in mijn atelier kunnen werken en heb ik mijn werkzaamheden op deze twee werkstukken geconcentreerd.
maandag 25 mei 2015
maandag 1 juni 2015

Werkstuk 'Tik tik'
techniek dubbel breien
De andere kant is in spiegelschrift rood met witte letters
Om beter te kunnen werken in het dubbelbreien heb ik een soort breiring gemaakt. Hierdoor blijven de twee draden beter gescheiden 

maandag 25 mei 2015
maandag 1 juni 2015








Werkstuk 2, nog zonder titel. tapestry weven  op het weefgetouw (Le Clerc)  .










Zoals je ziet, en tot mijn eigen schrik dit is daadwerkelijk Slow textiles:
Maar rustig weer verder werken en de schoonheid van het proces waarderen.

Reacties

Populaire posts