afronden werkstuk Textielfestival

Morgen komen wij met Textielkunst Nu voor dit seizoen voor het laatst bij elkaar.  Het thema land-water voor het Textielfestival wordt afgerond en we gaan het nieuw thema opstarten. Straks mijn werkstuk inpakken, zodat het veilig vervoerd kan worden naar Leiden. Nu net het informatieblad over het werkstuk geschreven: Op de tentoonstellingen van Textielkunst Nu ligt altijd een map met informatie over het ontstaan en de betekenis van de werkstukken. Die drukken wij dan ook af voor onze medekunstenaars Nu.
Hierbij mijn tekst:
Land-water
Zand-water
Zonder meermin

Mijn eerste idee was om een ruimtelijke zeemeermin te vilten, een wezen van het land en het water, die op een mooie ondergrond komt te liggen. Al snel stond er voor deze ondergrond een schets in mijn schetsboek en ik voelde een sterke aandrang om hiermee direct aan de slag te gaan op mijn weefgetouw. De gedachte was al snel dat mijn ondergrond een volwaardig werkstuk werd waaraan de zeemeermin niets meer toevoegde.
Het werkstuk werd geweven in de tapestry techniek ook wel beeldweven of gobelin genoemd. Het werd geweven op een 4-schachts trapgetouw, 3 draden op een centimeter. De ketting is van katoen de inslag van diverse garens.

In het werkstuk is de overgang tussen
 

het land en het water uitgebeeld:
korrelig, bobbelig zand
vloeiend, golvend water.













Reacties

Populaire posts