wol, wol en wol

De laatste week is mijn atelier vol wol komen te liggen.
Tijdens een hardlooptocht zag ik een heel mooi licht bruin schaap lopen en daarbij in de buurt waren twee mannen bezig om schapen te scheren. 'Heeft u dit schaap vandaag ook geschoren?' vroeg ik. Ja, was het antwoord. 'Mag ik de vacht van dit schaap misschien hebben?' was mijn volgende vraag. 'Je mag ze allemaal wel hebben' was het antwoord. 'Wat moet u er voor hebben?', was vraag 3. 'Je mag ze voor niks ophalen, maar het zijn wel vieze vachten, er kan wel poep inzitten'. 'Geen probleem, ik kom er zo aan met de auto'. Dus snel naar huis gehold, de auto gestart en de vachten opgehaald. De vachten zaten ondertussen in 8 grote vuilniszakken en vulden de auto goed. 'De baas zal wel niet zo blij zijn met de geur in de auto'.  'Och die baas van mij is wel wat gewend'.
De volgende dag heb ik de vachten gesorteerd. De kwaliteit was niet echt geweldig, maar een gegeven vacht.... Bovendien heb ik altijd diverse toepassingsmogelijkheden met wol.

Ook de twee schapen die we zelf hebben, hebben we geknipt. Het bruine schaap is na al die jaren een mooi grijs schaap geworden en de wol leent zich uitstekend om te spinnen. De vacht van het witte schaap zag er op het schaap al slecht uit, alsof het al vervilt was. Gelukkig kregen we het beestje wel vlot uit zijn jasje, maar de vacht was voor een deel al vervilt (door de warme winter?)
Op dit moment hoor je veel over vachtvilten en deze reeds half vervilte vacht leek mij een geschikt materiaal om dat uit te proberen. Naaldviltvlies van merino als ondergrond, laagje merino lontwol als tussenlaag en daarop stukken vacht. Resultaat een lap vol verschillende structuren, omdat de wol van verschillende delen van het schaap afkomstig zijn. Een lap die de fantasie prikkelt. Dus vandaag heb ik een tweede experiment gedaan. Als ondergrond lontwol van merino. Daarop wol van verschillende schapenrassen en verschillende kleuren en stucturen. Veel heet zeepwater, rustig aanvilten en daarna langdurig vollen en spoelen.
Het resultaat: een lap van ongeveer 40x60 cm en  zin om nog veel meer uit te proberen met die 'niet zo mooie wol'
de vervilte lap

wol uitgelegd 

Reacties

Populaire posts