Huckaback

Op weefles bij Margreet is de techniek Huckaback behandeld. dit is een kantachtig weefsel waarbij de 'ware' structuur pas zichtbaar wordt na het wassen. In dit weefsel wil ik gaan experimenteren met het verven van de schering en de inslag.
De ketting is klaar gemaakt en wordt geweekt in water met azijn, daarna wordt hij  in zijn totale lengte uitgelegd op de werkbank

Met een kwast wordt de wolverf aangebracht; veel in het midden,  uitlopend naar beide uiteinden

De inslagdraad wind ik op een grote cilinder (een pan in dit geval)

Ook daar wordt de wolverf op aangebracht. De verf is moeilijker te verdelen en het kleurverloop is niet zo goed gelukt. De volgende keer moet de wol over een groter oppervlak verdeeld worden

De wolverf wordt gefixeerd door stoom. In de pan heb ik een bodempje water met daarin een aardappel rooster, de wol ligt daarop. Het geheel wordt 45 minuten gestoomd. Aan de wol is goed te zien waar de kleur goed gepakt heeft en wat nog niet goed gefixeerd is. nu volgt het weefproces: Schering opbomen,  inrijgen in de hevels en in het riet. bij het weven van deze lap moet ik heel zacht aanslaan, het weefsel zit snel te veel in elkaar.

Het weefsel voor het wassen. Aan de zijkanten van dit werkstuk heb ik extra witte schering draden aangebracht omdat ik bij het berekenen van het aantal scheringdraden (natuurlijk) een fout heb gemaakt

De draden liggen nog dicht op elkaar

Het weefsel is gewassen en de kantstructuur is 'ontstaan'. Aan de zijkanten wordt een linnenbinding geweven, zodat het geheel stevig en draagbaar wordt

Nog even een  paar mooie detailfoto's maken


Reacties

Populaire posts