ambachtelijke bezigheden

de laatste weken is er van alles geproduceerd, maar aan mijn eigen werkstukken heb  ik niet veel kunnen werken.
Bij de Vrouwen van Nu heb ik een cursus stoppen en doorstoppen gevolgd. Een echt technische cursus, die uitstekend gegeven werd door Erna Merema. Hoe ik de opgedane kennis ga verwerken in een eigen werkstuk, daar ben ik nog niet over uit.
een combinatie van stoppen en doorstoppen
doorstoppen  in satijnbinding

                                           

een stop                                                                                          doorstoppen in linnenbinding
(zoektermen op internet: darning samplers)

Daarnaast stonden er diverse kraamcadeautjes op het programma:
 Dit aapje heb ik gebreid volgens een patroon van Annita Wilschut ( zijmaakthet.blogspot.com).
 Dit schaapje is een door mij ontworpen variatie op dit patroon. hij is gemaakt voor Tibbe Schaap, ons nieuw geboren buurjongetje ( 14-1-14)




 Een ander kraamcadeautje is voor mijn achterneefje Milan Sellis. Samen met mijn moeder hebben wij een aantal ballen gemaakt met daaromheen een gebreid net.
bodem net
Voor in het net maakte ik een 'echte' voetbal (12 vijfhoeken en 20 zeshoeken)
                                             
Breipatroon  van deze net/tas:



Gebreid op pen nr. 7
Zet 6 steken op. Brei in het rond

toer 1: brei alle steken dubbel = 12 steken
toer 2 en alle even toeren: recht
toer 3: 4x(1r, omslag (=o), 1r, o, 1r)  = 20 st.
toer 5: 4x (1r, o, 3r, o, 1r) = 28st.
toer 7: 4x(1r, o, 5r, o, 1r)=  36 st
Herhalen deze twee toeren tot de bodem de gewenste maat heeft (Bij pen 7 ongeveer 92 steken)

Brei daarna door zonder te meerderen: 2 steken recht samenbreien, 1 omslag.

Kant wanneer de juiste hoogte is bereikt, de steken losjes af.
Ik heb afgekant in een picot: brei 3 steken recht, keer het werk. 1 st. afhalen 2 averechts, keer het werk, 1 st. afhalen 2 recht, keer her werk, 1st afhalen 2 av. keer het werk. Kant de drie steken van het picotje af en herhaal deze handelingen over de volgende drie steken tot alle steken afgekant zijn.
Rijg een koord door de bovenste toer





Reacties

Populaire posts