week 21: spinnen en breien

De afgelopen week ben ik voornamelijk met twee projecten aan het werk geweest:

  • De 'Barend foto'. 
Het werkstuk groeit langzaam maar gestaag. Het blijft een zoeken naar de juiste structuur en kleur. Ik vind het werkstuk nu nog wat rommelig, het is nog niet een geheel. Ik verwacht dat door het vilten de ruwe breistructuur, die op sommige plekken te nadrukkelijk aanwezig is vervaagd en het geheel wat rustiger wordt

  • Project 65:
 Het thema van de handwerkexpositie van Vrouwen van Nu (maart 2014) is 65, 65 jaar handwerken in Drenthe. Met de  studiegroep maken wij werkstukken waarbij wij oud handwerken gebruiken om iets nieuws te creëren. Aangezien ik geen oud handwerken heb gebruik ik mijn laatst gebreide hes als inspiratiebron. Met het idee een hes/hemd te maken ga ik op zoek in oude handwerkbladen. In een  handwerkblad uit 1948 (65 jaar) heb ik een patroon van gebreide lingerie gevonden:  Een Camisole met  bustevorm die wordt gebreid met middel dikke wol op pen 2,5!!
De Alpaca wol heb ik mooi dun gesponnen dus de eerste strengen ga ik niet gebruiken voor kantbreien, zoals het oorspronkelijke plan, maar voor ouderwetse lingerie. Mijn handgesponnen alpaca wordt  een 'camisole met bustevorm'. Niet helemaal natuurlijk want er moet het eigentijds werkstuk worden. Vanaf de taille geef ik er een moderne twist aan, met technieken van deze tijd; vilten, machinaal borduren met watersoluble, rubber, gesponnen 'moderne' vezels zoals banaan, zijde enz. Het is de bedoeling dat het uiteindelijke werkstuk een draagbaar hes wordt.

gesponnen alpaca


Reacties

Populaire posts