Alpaca

Wij hebben een paar dagen met mooi, zonnig en droog weer achter de rug. Het moment om de alpaca vachten die ik in het voorjaar heb gekregen te verwerken. Deze wol krijg ik gratis, maar is vaak zo vreselijk smerig dat ik er heel veel tijd in moet stoppen voor dat het bruikbaar materiaal is. Het is altijd een frustrerend werk, de vacht voelt ontzettend zacht en heeft een prachtige kleur, maar zit zo vol niet te verwerken rommel dat ik het voor een deel moet weggooien
Eerste selectie; met welke wol kan ik wat en welke wol is te bevuild om iets mee te doen. Het zijn vooral de vele strootjes die de problemen geven.

rommel


Een witte vacht waar niet veel strootjes in zitten maar wel ontzettend veel stront wordt in mijn verbeelding al een mooie kanten sjaal. Stront  kun je er wel uitwassen. Dus de vacht in een lauw bad en daarna in gedeelten nogmaals spoelen en nogmaals...... Daarna door de centrifuge en buiten in de zon laten drogen
De vacht is bruikbaar uit de spoeling gekomen

zo mooi kan het dan glanzen

Inmiddels heb ik een klein gedeelte gekaard, het ziet er spinbaar uit. Wordt vervolgt dus....


Donderdag 9 mei 
Vandaag ben ik begonnen met het spinnen van de vacht. ik wil een dunne draad spinnen die ik ga twijnen. Dit garen wil ik gebruiken om een lace sjaal te maken. Op mijn Louet spinnewiel is het altijd moeilijk om op een lege klos een dunne draad te spinnen, de draad trekt hard de klos op en knapt daardoor snel. Nu heb ik ook nog een Zweeds spinnewiel waarop je wel dun kunt spinnen, maar dit wiel trapt niet zo fijn als de Louet en ging bovendien vanmorgen stuk. Wanneer de klossen van de Louet wat voller zijn dan gaat het spinnen beter. Dit vol zijn heb ik nagebootst; om de klos heb ik een strook jersey gewonden met daarom heen een dikke wollen draad zodat het geheel blijft zitten. en voila, nu had ik een mooi begin. Het spinnen ging verder super, de wol is mooi zacht en spint ondanks het vele spoelen lekker. Goed kaarden is echter wel nodig, maar gelukkig ben ik tegenwoordig in het bezit van een kaardemolen, dus een mooi bat is niet zo moeilijk om te maken.
Nu dus dapper door gaan met spinnen, wordt vervolgt dus......

donderdag 18 mei
De eerste strengen zijn gesponnen en getwijnd. Het is een mooie dunne draad geworden die normaal gesproken op pen 2,5 gebreid wordt. Het eerste project met deze wol wordt echter geen kanten sjaal maar komt in een oud-nieuw werkstuk (zie week 21 spinnen en breien).

Reacties

  1. Dat is al het werk wel waard als je dit resultaat ziet. Prachtbeesten zij het.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts