gogel

Mijn nicht Lianne zei vroeger altijd gogel wanneer ze een vogel zag, dat schijn meer voor te komen:

Beste Mathilde,
Tijdens het Quilt Festival zag ik in het kerkje van Breede jouw vogeltjes. Ik was er helemaal weg van. Helaas was het patroon  op.  Gelukkig bood internet uitkomst. Een paar dagen zou ik op vakantie gaan en het leek me een goed idee om dan een vogeltje te breien en die zou dan
Yil de France gaan heten.
Dus ik heb het patroon geprint en restjes wol bijelkaar gezocht. Geel voor de snavel, rood voor de borst (want ik ben dol op roodborstjes) en een verloop grijs voor de rest van de vogel. Van breien tijdens de vakantie is niets terecht gekomen, geen tijd, geen rust.
Maar bij thuiskomst ben ik aan de slag gegaan. Het  grijs bleek niet het gewenste effect te geven, de verloop stukken waren veel te lang. Ik had het kunnen weten het is tenslotte een klein vogeltje. Ik heb er toen maar wat streepjes opgemaasd en het effect is eigenlijk precies wat ik in mijn hoofd had.
Het beestje heet nu googeltje. Onze kleinzoon kon in het begin het woord niet goed zeggen Zelfs als we het hem    met een duidelijke vvvv voordeden zei hij nog
vvvv....googletje. We hebben het er maar ingehouden, m.a.w. we zeggen nog steeds googeltjes.
Het paars/roze vogeltje dat op je kaartje staat vind ik nog steeds de leukste. Zo parmantig. Zij ziet er wat anders uit, is het een ander patroon? Kleiner, korter?
Hartelijke groeten en laat ze lekker vliegen, Beerta.












De vogels die ik zelf brei zijn altijd gebaseerd op het basispatroon. Maar op dit basispatroon variëer ik, een paar steken meer een paar toeren meer of minder. Ook met de vulling is de vorm van de vogel te bepalen. Wanneer ik een echte duidelijke vorm in mijn hoofd heb, dat doe ik in de vogel ook nog wel eens een metalen draad (of draden). die draden kun je in een vorm buigen zodat b.v. de staart omhoog steekt

Reacties

Populaire posts