al zo weer een week voorbij

En zo is er alweer een week voorbij. Wat heb ik  zoal gedaan  op textielgebied:
Naar aanleiding van mij bird in XL wil ik graag een echte grote vogel breien, maar niet met dik garen (één meter en 50 centimeter wordt mijn doel) De vogel wordt gebreid van 'gewoon' garen op ongeveer pen 3 of 4. Vermoedelijk maak ik er een metalen frame in. Op diverse sites van wagenbouwers voor het carnaval heb ik al gezien hoe dat zo ongeveer moet, maar  dat zien we dan wel weer. 




De vogel moet als titel krijgen: 'Paradijsvogel'
De schets is gemaakt en het garen is bij elkaar gezocht.
Het wordt een vogel met veel kleur en  veel versieringen.








materiaal
Het project ligt op dit moment echter even stil, want buurvrouw Milou kwam met het verzoek of ik voor haar een ijsvogel wilde breien. 
Nu maak ik geen vogels gebaseerd op hun ware verschijning, want die vogels zijn er al en zijn al mooi van zichzelf, namaken is geen doel. Maar haar verhaal erachter sprak mij wel aan: Haar schoonouders zijn binnenkort 45 jaar getrouwd, wonen in de Ijsvogelallee en sparen ijsvogels. Het leek haar een mooi cadeau om een gebreide ijsvogel te geven, want die zit nog niet in hun collectie. Dat lijkt mij ook een leuk idee, dus heb ik deze vogel bestudeerd. Op wikipedia staat een goede vormomschrijving:
ijsvogel 1
 een kleine vogel met een korte staart en pootjes, een korte nek, korte, afgeronde vleugels, een grote kop met grote ogen en een lange, dolkvormige snavel, . IJsvogels hebben een vrij uniforme, gedrongen bouw met een rechte, dolkachtige snavel. De kleuren verschillen wel sterk, sommige soorten hebben blauwe of rode kleuren, andere zijn zwart met wit van kleur. De ijsvogel heeft echter een overwegend blauwe kleur, waarbij de veren van de kop en vleugels iriserend blauwgroen zijn maar op het midden van de rug lichter tot kobaltblauw. 


Ijsvogel 2




De staartveren zijn echter weer wat donkerder. De veren aan de borst en buikzijde zijn warm oranje gekleurd en steken hiermee duidelijk af. Van de snavel tot achter het oog is op de wang een oranje oogstreep aanwezig, die abrupt overgaat in een heldere witte streep, ook de keel van de ijsvogel is wit. De poten zijn oranje tot rood van kleur. De mannetjes zijn enkel van de vrouwtjes te onderscheiden aan de kleur van de basis van de ondersnavel, die bij het vrouwtje dofrood is en bij het mannetje net zo zwart als de bovensnavel.










De eerste vogel is wel mooi geworden , maar had in verhouding een te groot lijf en een te kleine kop. Bij de tweede vogel heb ik dat veranderd. Alhoewel ik liever door brei, heb ik het patroon van de vogel uitgeschreven. Ik zal nog een testvogel breien en zet het patroon dan op Ravelry (Kingfischer).


Verder is deze week de nieuwe Spin- en verfkrant uitgekomen, met daarin mijn artikel over het project Yil birds.De volgende dag was de eerste reactie al binnen, ik ben benieuwd naar de eerste vogel vanuit die hoek.




Reacties

Populaire posts